HIZLI DÜŞÜN KARAR VER (HDKV)
Dünya Ekonomik Forumu meslekleri geleceği raporunda belirtilen geleceğin en önemli üç becerisini
- Karmaşık problem çözme,
- Eleştirisel düşünme,
- Yaratıcılık becerileri
olarak belirtmiştir.
Şu anda dünyaya hakim görüş artık tek bir alanda uzmanlaşma devrinin sona ereceği, teknolojinin bütün mesleklerin doğasını değiştireceğidir. Dünya Ekonomik Forumu’nun ‘Mesleklerin Geleceği’ isimli raporunda mesleklerin gerektirdiği temel becerilerin yaklaşık yüzde 35’inin 2020 yılına kadar değişeceği ifade ediliyor. Günümüzde meslekler, eskisi gibi sabit ve uzun yıllar devam eden iş alanı olmaktan ziyade, sürekli değişen ve farklılaşan beceri alanlarına dönüşme eğilimindeler. Bu da bize bundan sonra kilit kelimenin ‘meslek’ yerine ‘beceri’ olacağını gösteriyor. Bu nedenle üniversite bölüm tercihi yapacak öğrencilerin, yakın gelecekte iş dünyası tarafından en çok talep edilecek beceriler konusunda kendilerini geliştirmeleri gerektiğini gösteriyor.
Çağdaş Öncü Okulları olarak geleceği gören bir eğitim anlayışla öğlencilerimizin bu becerilerini ilkokuldan itibaren destekleyen ‘Hızlı Düşün Karar Ver (HDKV)’ uygulamasını geliştirdik. Bu uygulama geleceğin beklenen becerilerini desteklediği gibi tam da öğrencilerin karakterinin şekillendiği, akran etkileşiminde sıkıntılar çıktığı ve okul iklimine yansıdığı bir zamanda öğrencinin davranış gelişiminin doğru olmasını da sağlıyor.
HDKV uygulamaları öğrencilerin karmaşık problem çözme, eleştirisel düşünme, yaratıcılık ve takım becerilerini içsel bir motivasyonla düzenleyen uygulamalardır. Peki, nedir bu uygulamalar?
Şimdi önünüzde bir masa olduğunu ve bu masanın üstünde 12 kürdan, 5 etiket, 6 kahve karıştırıcı çubuk, 3 adet kağıt, 2 adet kalem, 4 adet ataş, 1 eldiven, 1 plastik torba, 1 parça strafor, 2 adet mandal ve makas olduğunu hayal edin. Bunlarla 8 dakika içinde yumurta taşıyabilen mümkün olduğunca uzun bir kule inşa etmenizi istesek ne yapardınız?
Bizler bu şekilde hazırlanmış HDKV uygulamalarını tüm öğrencilerimizle gerçekleştirmek için hepsini kendi kademeleri dâhilinde 8 ile 10 kişi arasında değişen sayılarla gruplayarak takımlar oluşturuyoruz. Daha sonra bu tarz görevler vererek uygulamalarını yakından izliyoruz. En sonunda ise uygulama sürecini değerlendiriyoruz. Nasıl mı?
- Önce kendilerini değerlendirmelerini istiyoruz.
- Daha sonra bizler iyi yanlarından başlayarak geliştirmeleri gereken yönlerini onlarla paylaşıyoruz.
- Görevi başaramayan takımlar oluyor ama başarısızlık bizim için önemli. Bu sayede bir dahaki görevde tekrar başlamayı öğreniyorlar.
- Bir sonraki hafta neleri değiştirmeleri gerektiğini konuşuyoruz. Örneğin ilk uygulamadan sonra zamanı tutan birini seçiyorlar. İçlerinden biri görevin doğru ilerleyip ilerlemediğini takip ediyor. El becerisi iyi olanlar göreve bu doğrultuda destek oluyor vs. Başta katılımcı olmak istemeyen öğrenciler bir iki uygulama sonra uygulamanın cazibesiyle katılımcı hale geliyor. Zaman kısıtlı olduğu için birbirleri ile doğru iletişimde kalıyorlar.
Tüm bunlar da istenilen kazanımlara ulaşmamızı sağlıyor.
Biz 4. Sınıftan 7. Sınıfa kadar öğrencilerimizin seviyesine göre bir yılda ortalama 10 HDKV uygulaması gerçekleştiriyoruz. Sonucunda ise öğrencilerimizin hedeflediğimiz olumlu tutumlara ulaştıklarını gözlemliyoruz.